Outcome-based Education Workshop 4

สำนักงานวิชาศึกษาทั่วไป คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี   เป็นหน่วยงานที่มีประสบการณ์ในการออกแบบการเรียนรู้ตามแนวทางการจัดการศึกษาที่มุ่งผลลัพธ์ และการจัดการเรียนรู้เพื่อบรรลุผลลัพธ์การเรียนรู้ที่คาดหวัง มาประมาณ 10 กว่าปี ได้เล็งเห็นความจำเป็นของการพัฒนาศักยภาพอาจารย์ให้มีสมรรถนะด้านการจัดการศึกษาแบบมุ่งผลลัพธ์ มีการใช้เทคนิคการจัดการเรียนการสอน และการถ่ายทอดองค์ความรู้ ตรงกับวัตถุประสงค์ของหลักสูตร ทำให้ผู้เรียนบรรลุผลการเรียนรู้ตามที่กำหนดไว้ในหลักสูตร จึงได้มีการจัดอบรมโครงการอบรมเชิงปฏิบัติการด้านการออกแบบหลักสูตร และรายวิชาตามแนวทาง OBE (Learning and Developing from others) ภายใต้การพัฒนาศักยภาพของอาจารย์ให้มีสมรรถนะด้านออกแบบหลักสูตรและรายวิชาตามแนวทางการจัดการศึกษาแบบมุ่งผลลัพธ์ (OBEx) รุ่น 4 เมื่อวันที่ 28 มิถุนายน – 1 กรกฎาคม 2566 ณ ห้องประชุมชัฟฟลาย (Sapphire) ชั้น 7 โรงแรม Novotel Bangkok Platinum กิจกรรมภายในงานแบ่งเป็น 2 รูปแบบ

1.รับฟังการปาฐกถาพิเศษ เรื่อง “แนวโน้มอุดมศึกษาในอนาคต” โดย รศ.ดร.บัณฑิต ทิพากร และการให้ความรู้ด้านการออกแบบหลักสูตรและรายวิชาตามแนวทาง OBE ประกอบด้วย หัวข้อ การวิเคราะห์ความต้องการของ Stakeholders,ความเชื่อมโยงจาก Stakeholders’needs นำไปสู่การกำหนดผลลัพธ์ของการเรียนรู้ระดับหลักสูตร (PLOs),การออกแบบConstructive Alignment และการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ที่สอดคล้องกับ LO และ Evidence of Learning เป็นต้น

2.การฝึกปฏิบัติจริงในการออกแบบหลักสูตรและSharing ร่วมกัน  และสุดท้ายนี้ เพื่อประโยชน์ของผู้เข้าร่วมการอบรมฯ คณะผู้จัดได้มีการมอบหมายโจทย์สำหรับการฝึกประสบการณ์การเรียนรู้ (Experiential Learning) ปิดท้ายเพื่อให้ผู้เข้าร่วมได้นำกลับไปฝึกฝนตนเองต่อไป

The Office of General Education, School of Liberal Arts at King Mongkut’s University of Technology, Thonburi, is renowned for its expertise in outcome-based educational management (OBEx) and learning design to ensure desired learning outcomes. With over 10 years of experience in this field, the office recognizes the importance of enhancing teachers’ abilities in outcome-based education management, teaching techniques, and knowledge transfer to align with course objectives and facilitate learners in achieving specified learning outcomes. To address this need, the office has organized a training program called “Curriculum and Course Design Workshop According to the OBE Approach (Learning and Developing from Others),” specifically focused on developing instructors’ potential in curriculum and course design aligned with OBEx guidelines. The fourth batch of this program took place from June 28 to July 1, 2023, at the Sapphire Meeting Room, 7th Floor, Novotel Bangkok Platinum Hotel. The event will feature two formats of activities.

  1. Participants will have the opportunity to attend a special talk by Assoc. Prof. Bundit Thipakorn on “Trends in Higher Education in the Future.” This talk aims to provide insights into curriculum and course design according to the OBE approach. Topics covered will include needs analysis, stakeholder involvement, the establishment of course-level learning outcomes (PLOs) based on stakeholder needs, constructive alignment design, designing learning activities in line with the learning outcomes, and assessing evidence of learning.
  2. Real practice in curriculum design and sharing

Additionally, to further benefit the participants, the organizing committee prepared problem assignments for experiential learning. This component enables participants to apply their newfound knowledge and skills independently.